Stranger than fiction XXIV

Opatrně jsem zaparkoval o dvě ulice dál, než kam jsem měl přijít. Snažil jsem se jít nenápadně, ale bylo mi jasné, že nervozita na mně vidět je.

Řada betonových garáží s plechovými vraty. Všechny garáže podle jednoho mustru. Vrata se střídají v modré a tmavě červené barvě, přičemž obě barvy jsou přibližně stejně vybledlé.
Garáž, kterou hledám, je čtvrtá od konce. Opatrně se rozhlédnu a když je mi jasné, že žádné nebezpečí snad nehrozí, sevřu kliku. Pak stačí zatáhnout a vrata se pomalu a neochotně otevírají.
Vím, co uvnitř uvidím.
Přesněji řečeno vím, koho tam uvidím.
Musím přiznat, že scéna je připravena naprosto dokonale. Světlo zvenku vnikne dovnitř a odhalí jednu polovinu vnitřního prostoru garáže.
A úplně vzadu u zdi ne zrovna pohodlně na jakémsi divném bazmeku sedí Samantha.
Sedí tam dost nedobrovolně. I tak nepřipravený jedinec jako já lehce pozná, že má nohy omotané nějakým kabelem, ruce zkroucené za zády a může být jen v jedné pozici.
„Ahoj, Samantho,“ pronesu rádoby nenuceně. Samantha neodpoví, jen zakroutí hlavou a cukne s ní směrem od sebe doleva.
„No tak to je dost, že jsi přišel,“ ozve se podivný chlapský hlas z míst, která pořád zůstávají ve stínu.
„Přišel,“ říkám a dodávám: „Jen nevím, proč jsem měl přijít zrovna sem a proč je tu Samantha.“
„To se divím, že to nevíš,“ promluví hlas ve stínu. „Asi ti to budu muset popsat. Tady madam měla manžela, který se u mě zadlužil. A když jsem se začal shánět po svých penězích, najednou byl mrtvej. Už chápeš?“
„Ne,“ pronesu, protože to je pravda.
„Prostě chci svoje prachy nazpátek, to je všechno.“
„A co s tím mám dělat já?“
„Vysvětlíš tady madam, že má jednu možnost, a to sehnat ty prachy. Jinak ji odkrouhnu. Už chápeš?“
„Pořád nechápu,“ přiznávám. „Samantha ti přece nic nedluží. Dluh měl u tebe její manžel. Ten je mrtvý, tak by ses měl srovnat s tím, že prachy jsou v prachu.“
„Ty seš vážně hroznej vůl,“ zavrčí ten neznámý. „Takže ještě jednou. Jejímu starýmu jsem půjčil tři čtvrtě míče. A pak byl najednou mrtvej a o prachách nikdo nic nevěděl. A panička se někam vypařila. Můžu za to, že jsem ji našel až teď? Nechtěla si nechat vysvětlit, že by měla srovnat dluh svého starého.“
„Počkej,“ začínají se mi nějak spojovat detaily, „proč jsi mu vlastně ty peníze půjčoval? Nebyl to nějaký kšeft, který dohodl Burák?“
„Nejsi blbej,“ zní hlas ze stínu uznale. „Jo, Burák mě s jejím starým seznámil.“
„A proč si nejdeš pro peníze za Burákem?“ nahazuji.
„Co bych s ním dělal?“ diví se. „Smlouvu jsem sepsal s jejím starým, ne s Burákem.“
Dívám se na Samanthu a v jejích očích vidím kombinaci smutku a zoufalství.
„Tři čtvrtě mega?“ ptám se a hned navazuji: „To jako čekáš, že sáhne do kapsy a vytáhne tolik peněz najednou?“
„Hm,“  odpoví mi po chvíli. „Na tom něco je.“
„A proč jsi vůbec chtěl, abych přišel já?“
„Jsi přece její velký ochránce. Burák si postěžoval, žes mu něco udělal s rukou.“
Natáhnu se a udělám krok k místu, kde sedí Samantha.
„Hej, hej, hej, hej,“ ozve se ze stínu. „Tohle nezkoušej. Hezky zůstaň, kde jsi.“
„Nemůžeš se mi ukázat?“ měním taktiku. „Není slušné, když se mnou mluvíš a já tě nevidím.“
„Jak chceš,“ ozve se hlas a pak slyším v místech, odkud hlas přicházel, krok. Postava přejde do pološera a já pomalu rozeznávám, kdo to je.
„Moment,“ říkám. „Ty jsi Jirka Doner. Tvého bráchu Rudu Burák taky šikanoval.“
„To opravdu jsem,“ odpovídá Jirka Doner. Je o půl hlavy vyšší než já, v tom ale problém není. Vzhledem k jeho statnosti dopředu vím jednu věc. Fyzicky na něj nemám. Pokud dojde ke střetu, s nejvyšší pravděpodobností jej odskáču. Leda, že by se mi povedl nějaký moment překvapení. A vzhledem k omezenému prostoru to moc dobře nevypadá.
„Měl bys být naštvaný na Buráka a ne na toho mrtvého,“ říkám pomalu. „Burák ti šikanoval bráchu, ten mrtvý ne.“
„Bráchu jo,“ uznává Jirka, „mě ne. Já jsem Burákovi namlátil a přelomil jsem mu nosní přepážku. Ale to je teď vedlejší. Chci svoje prachy.“
Dívám se na něj a zároveň periferním viděním hodnotím vybavení garáže. Napadají mě pouze dvě slova. Nic moc.
Nezbývá mi, než hrát o čas.
„A co čekáš?“ zeptám se. „Já tolik peněz u sebe nemám. Samantha nejspíš taky ne. Tím, že ji zabiješ, peníze nezískáš.“
Jirka si významně pohazuje s nožem, jehož více než dvaceticentimetrová čepel vůbec nepůsobí přívětivě. Chvíli se dívá na mě, chvíli na Samanthu.
„Zabiju vás oba,“ pronese po chvíli klidně. „Nejdřív ji,“ ukáže na Samanthu, „aby ses na to mohl koukat a užít si to. A pak si s maximální rozkoší vychutnám to, že zabiju tebe.“
„A zůstaneš bez peněz,“ připomínám mu.
Udělá ke mně ještě jeden krok. „Nezůstanu,“ pronese a ve tváři se mu objeví dost nechutný škleb. „Tvoji mrtvolu předhodím Burákovi. Vypsal na tebe dost vysokou odměnu.“
Asi mi to má lichotit, ale já se rozhodně umírat nechystám.
„Jak myslíš,“ říkám se strojeným klidem.
Moje možnosti nejsou velké, ale jsou tu.
Budu mít jen jednu příležitost a musím využít moment překvapení.

Autor: Martin Irein | pondělí 29.5.2023 17:00 | karma článku: 5,93 | přečteno: 176x
  • Další články autora

Martin Irein

Mince a strany

Jsou lidé, jako je proslulá teta Kateřina ze Saturnina, kteří se vyžívají v tom, že svou řeč prokládají příslovími a podobnými ustálenými rčeními.

22.4.2024 v 16:10 | Karma: 13,27 | Přečteno: 391x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Jsou chvíle, kdy mám jistotu, že psaní má smysl

Nejsem z těch autorů, kteří by nějak bažili po velké popularitě, a maturitní otázkou se stoprocentně nestanu. I tak mě dokáže potěšit, když se objeví někdo, kdo mě čte a kdo čte to, co jsem opravdu napsal.

15.4.2024 v 16:19 | Karma: 12,95 | Přečteno: 378x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Kam jedeš?

Život na sídlišti přináší řadu úsměvných zážitků, které by si nedokázal amatér vymyslet. Jako například, když mají sousedé upovídané dítě.

8.4.2024 v 16:16 | Karma: 18,70 | Přečteno: 457x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Na jeden večer Ježíšem

Někteří si možná pamatují na to, že před několika lety nastal rozmach zážitkových agentur. Proč ne, klienty si jistě jejich nabídka našla. Pro mě platí, že nejlepší zážitky přináší sám život.

5.4.2024 v 16:15 | Karma: 10,89 | Přečteno: 210x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Laura

Auto zastaví u chodníku. Pod lampou stojí muž, který je společensky indisponovaný. Brzy se zorientuje, vratkým krokem se přiblíží k zadním dveřím auta, po další chvíli se mu podaří vzít za kliku a na sedadlo se svalí jako lavina.

29.3.2024 v 16:14 | Karma: 11,85 | Přečteno: 423x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Finský vládní poslanec se opil a vystřelil. Ponese následky, vzkázala šéfka strany

27. dubna 2024  14:23

Finský poslanec z krajně pravicové Strany Finů, která je součástí nynější vlády, se v pátek zapletl...

Pro mírové rozhovory s Ukrajinou nejsou důvody, řekl Kreml. Jednat odmítá i Kyjev

27. dubna 2024  11:45,  aktualizováno  12:14

V současné době neexistují důvody pro mírové rozhovory mezi Ruskem a Ukrajinou, protože Kyjev...

KOMENTÁŘ: Jako figurky na šachovnici StB. Akce Skaut byla obří past na odboj

27. dubna 2024

Premium Odboj, nebo provokace? Před pětasedmdesáti lety, v dubnu roku 1949, vrcholila u nás akce Skaut,...

Sociální nůžky se rozevírají. Češi chudnou, ač pracují, říká antropoložka

27. dubna 2024

Minimální důstojná mzda pro rok 2023 činila 45 573 korun hrubého, vypočítala Platforma pro...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 326
  • Celková karma 13,11
  • Průměrná čtenost 431x
Generální ředitel antikvariátu.

Seznam rubrik