Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Nemám úhel beta

Každý člověk si v životě nese nějaké to znamení osudu. U mě je to znamení toho, kdo nenaplnil různá očekávání.

Přitom jde o očekávání, které v souvislosti se mnou měl kdokoli jiný než já. A jak ví každý správný cimrmanolog, po prvku očekávání přichází prvek zklamání. Tudíž si v tomto směru stojím více než výborně.
Oproti tomu pokud by šlo o očekávání, která jsem měl sám vůči sobě, ta plním s přehledem a nadhledem; o tom však dnešní článek není.
Jako syn matematičky jsem měl dle všeobecně zažitých představ být geniálním matematikem a v Ročence českých matematiků být uváděn nejen pod svým jménem, ale i pod přiléhavou přezdívkou Zweistein. To se kupodivu nestalo.
Přitom z naprostého začátku to se mnou vypadalo velmi nadějně. Některé základní matematické operace jsem pochopil velmi rychle, jiné ještě rychleji. Malou násobilku jsem ovládal tak, že i příslušná učitelka zírala v němém úžasu. Jenže pak se to zadrhlo.
Velmi brzy jsem přišel na to, že kdyby malou násobilkou mé matematické vzdělávání skončilo, cítil bych se lépe, protože toho všeho, co následovalo v dalších letech, pro mě byla jedna velká škoda.
Například taková geometrie. Úsečky jsem ještě jakž takž pobral. Ale věta „Narýsuj přímku,“ v kombinaci s poučkou „Přímka je nekonečná“ ve mně vyvolávala zmatek. Jak mohu narýsovat něco, co je nekonečné, tedy nikde nezačíná a nikde nekončí? Jak se mi to vejde na jednu stránku A4?
Poněkud lépe se mi vedlo u kružnic, zejména poté, co jsem pochopil princip ovládání kružítka. Po několika měsících perného tréninku byly mé kružnice krásně kulaté a nepřipomínaly elipsy.
Bohužel pak někoho napadlo do počítání zařadit písmena. A to byl právě ten balvan úrazu, kdy jsem pochopil, že matematika a já se můžeme mít rádi, ale romantický vztah z toho nikdy nebude.
Pokyn „Narýsujte kružnici o poloměru r“ jsem pochopil po svém. Uchopil jsem pravítko a jal jsem se hledat r. Našel jsem je po chvíli ve slově Logarex. Podařilo se mi roztáhnout kružítko natolik, abych dosáhl od nuly k místu, kde se nacházelo zmíněné r. A pak přišla ta chvíle, kdy jsem prožil první zklamání. Kružnice se mi do sešitu nevešla.
„Co to děláš?“ ozvalo se v tu chvíli nade mnou a poté, co jsem tím směrem natočil hlavu, jsem spatřil učitelku, která na mé kružítko zírala s neuvěřitelně vyděšeným výrazem.
„Snažím se narýsovat kružnici o poloměru r,“ odpověděl jsem, „a protože mám velké pravítko, tak to mám k tomu r daleko,“ dodal jsem se švejkovsky bezelstným úsměvem.
O učitelku se pokoušely mrákoty. Nejprve zbledla tak, že nebýt černovlasá, dokonale splyne s barvou třídní zdi. Pak zrudla tak, že před třídní zdí připomínala japonskou vlajku. Několikrát tyto barvy vystřídala, načež jsem v oku té dobré…, té ženy…, té učitelky objevil náznak slzy.
Ona plakala.
„Přestaň rýsovat a dej mi žákovskou knížku,“ zašeptala poté, co nabyla duševní rovnováhy.
Protože jsem byl odjakživa veden k tomu, že učitelky musím poslouchat, provedl jsem žádané. Když mi žákovskou knížku vracela, skvěl se v ní slohový útvar na dobrých pět řádků. A to ještě netušila, že o několik málo týdnů později se mi do téhož dokumentu zvěční celostránkovým elaborátem.
Doma jsem předložil učitelčin vzkaz své mamince a doprovodil tento akt svým bezelstným úsměvem. Moje drahá maminka si vzkaz přečetla, ovšem nestřídala barvy. Na chvíli se odvrátila tváří k oknu a sledovala podzimní přírodu. Pak se vrátila očima ke mně a žádala vysvětlení.
Opět jsem jí popsal, jak jsem hledal na pravítku ono zlověstné r a následně se snažil vykroužit kružnici. Maminka na mě zírala jako na postavu z jiného vesmíru, načež mi začala velmi trpělivě vysvětlovat, že když je v zadání uvedeno pouze r, znamená to jakýkoli poloměr a ne poloměr k písmenu r na pravítku. A že jistě se v zadání s tím r nějak dál pracuje, takže kdybych narýsoval kružnici o poloměru 1,5 cm, tak to bude stačit.
„Aha, takže to r znamená 1,5, to mi měla učitelka říct rovnou,“ zajásal jsem, načež o maminku se pokoušely mrákoty a dala se do dalšího vysvětlování. A poté, co toto vysvětlování dokončila, jsem pokýval hlavou a se svým tradičním švejkovsky bezelstným výrazem jsem pronesl:
„Drahá maminko, zajisté žertuješ.“

Suverénně nejhorší písmeno, které se v matematice vyskytuje, je x. Ta potvora vleze všude a co je horší, neustále mění svoji hodnotu. Když jsem toto písmeno uviděl v matematickém zápisu poprvé, domníval jsem se, že jde o překlep. Nešlo.
Zde je nutno dodat, že učitelka se snažila, abychom použití x v matematice pochopili. Předvedla nám řešení vzorového příkladu, na jehož konci vyšlo, že x = 4. To mě zaujalo. Pochopil jsem, že kde vidím x, můžu si domyslet čtyřku. A do dalších příkladů k řešení jsem tak krasopisně vepsal to, co jsem viděl na tabuli, čili, že x = 4.
Nebylo to správně. Ani v jednom případě. To zpropadené x se pokaždé rovnalo něčemu jinému. A pokaždé jsem musel potupně provádět všemožné matematické operace, abych se dobral k tomu, čemu se to potměšilé písmeno zrovna rovná.
A tehdy došlo k momentu, kdy jsem se cítil poníženě a zahanbeně. Byla to jedna z mnoha desetiminutovek, kdy jsme měli několikrát zjistit, čemu se zase rovná to nešťastné x. A v jednom z příkladů mi vyšla nula.
Zero.
Nada.
Šišaté nic.
Zíral jsem na výsledek x = 0 a připadal jsem si zklamaně. Tak já se s tím počítám jak magor a ona je to nula. Nic. To x prostě v tu chvíli neexistuje.
Protože jsem si nebyl jistý svým výpočtem, využil jsem dvě své vlastnosti. Jako první svou výšku, kdy jsem se narovnal v zádech a v tu chvíli mohl pohodlně číst v sešitech minimálně tří dalších spolužáků, a pak toho, že zorný úhel oka je větší než 180°, tudíž zírám rovně před sebe a zároveň vidím, co se děje nalevo i napravo.
Zrada.
Jak tomu nalevo, tak i tomu napravo vyšla rovněž nula.
Jen na rozdíl ode mne oba vypadali, že jsou s tím výsledkem spokojení.
Zasmušil jsem se a dopočítal zbylé příklady, abych se v poslední minutě vrátil k tomu s nulovým výsledkem. Nenašel jsem ve svém postupu jedinou chybu. Nula tam na mě zírala a vysmívala se mi.
V závěru proběhla akce, kdy jsme si navzájem porovnávali výsledky. A když jsme přišli k inkriminovanému příkladu s nulou, nezvedl jsem ruku mezi těmi, kdo mají výsledek. Připadalo mi, že nula být výsledkem nemůže.
Zato celý zbytek třídy se hlásil jak v prvomájovém průvodu. Učitelka někoho vyvolala, aby řekl svůj výsledek. Tak a teď se ukáže.
Inkriminovaný spolužák se postavil a nahlas zahlásil: „Nula.“
Učitelka souhlasně pokývala hlavou.
Takže ona věděla, že tam vyjde nula. Že se budu mořit s počítáním, aby mi vyšlo jedno velké nic. Věděla a nijak nás na to neupozornila!
„Ještě někomu vyšla nula?“ zeptala se.
Opět se zvedl les rukou a tentokrát se přidala i moje ruka.
„Tys ale přece hlásil, že nemáš výsledek,“ zpražila mě pohledem. „A teď se hlásíš. Proč?“
Povstal jsem a do třídního ticha svým zvučným hlasem pronesl: „Protože mi nepřišlo normální, aby výsledek takového příkladu byl nula. Když už něco počítám, tak chci výsledek, který má nějakou hodnotu. A tady je výsledek nula. Čili jsem počítal naprosto zbytečně,“ přičemž do poslední věty se mi pomalu vkrádal hněv.
Učitelčin pohled byl v tu chvíli k nezaplacení.
O tom, co se dělo ve chvíli, kdy jsem narazil na situaci, že úloha vůbec neměla žádné řešení, snad raději psát nebudu.
Jak jsem zmínil na začátku – některých stádií matematiky je pro mě škoda.

Autor: Martin Irein | úterý 30.11.2021 10:23 | karma článku: 21,98 | přečteno: 581x
  • Další články autora

Martin Irein

Mince a strany

Jsou lidé, jako je proslulá teta Kateřina ze Saturnina, kteří se vyžívají v tom, že svou řeč prokládají příslovími a podobnými ustálenými rčeními.

22.4.2024 v 16:10 | Karma: 13,28 | Přečteno: 399x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Jsou chvíle, kdy mám jistotu, že psaní má smysl

Nejsem z těch autorů, kteří by nějak bažili po velké popularitě, a maturitní otázkou se stoprocentně nestanu. I tak mě dokáže potěšit, když se objeví někdo, kdo mě čte a kdo čte to, co jsem opravdu napsal.

15.4.2024 v 16:19 | Karma: 12,95 | Přečteno: 379x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Kam jedeš?

Život na sídlišti přináší řadu úsměvných zážitků, které by si nedokázal amatér vymyslet. Jako například, když mají sousedé upovídané dítě.

8.4.2024 v 16:16 | Karma: 18,70 | Přečteno: 459x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Na jeden večer Ježíšem

Někteří si možná pamatují na to, že před několika lety nastal rozmach zážitkových agentur. Proč ne, klienty si jistě jejich nabídka našla. Pro mě platí, že nejlepší zážitky přináší sám život.

5.4.2024 v 16:15 | Karma: 10,89 | Přečteno: 210x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Laura

Auto zastaví u chodníku. Pod lampou stojí muž, který je společensky indisponovaný. Brzy se zorientuje, vratkým krokem se přiblíží k zadním dveřím auta, po další chvíli se mu podaří vzít za kliku a na sedadlo se svalí jako lavina.

29.3.2024 v 16:14 | Karma: 11,85 | Přečteno: 424x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  3.5 12:38

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Izrael má nový plán pro Gazu. Po válce by na ni mohly dohlížet i arabské státy

3. května 2024  16:30

Čelní představitelé izraelské vlády uvažují o rozsáhlém plánu poválečného uspořádání Pásma Gazy, v...

Německo sabotuje projekt bruselského Starlinku. Zvýhodňuje Francouze, tvrdí

3. května 2024  16:19

Evropská unie chtěla do roku 2027 na nízkou oběžnou dráhu Země vyslat soustavu satelitů v rámci...

Vlak po nárazu do stromu vrátil na koleje jeřáb, zvedal 21tunový kolos

2. května 2024  18:56,  aktualizováno  3.5 15:56

Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek vykolejil osobní vlak, skočila v pátek kolem...

Škody po požáru v Mionší jsou jen minimální, prales podle hasičů někdo zapálil

3. května 2024  11:46,  aktualizováno  15:54

Hasičští experti se vrátili do terénu, aby vyšetřovali příčinu požáru v pralese Mionší v Dolní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 326
  • Celková karma 13,16
  • Průměrná čtenost 431x
Generální ředitel antikvariátu. Všechny mé články jsou 100% uhlíkově neutrální.

Seznam rubrik