Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Devadesátkové vzpomínky

Devadesátá léta minulého století, zejména jejich první polovina, byla pro mě jedním dlouhým nekončícím mejdanem plným hudby.

Ne, nebudu se opičit po zkušenějším a světaznalejším blogerovi. Můj výběr hudby z devadesátých let je čistě můj a počítám, že u některých ukázek i velmi zkušení pamětníci budou vrtět hlavou a tvrdit, že o ničem takovém nikdy v životě neslyšeli.

Začnu od A – tedy od Alenky v řetězech. Tahle písnička pro mě byla nepřehlédnutelným znamením, že se na hudební scéně něco děje a že bych to neměl prochrápat.
 

Předpokládám, že o Nirvaně či Soundgarden slyšel minimálně jednou v životě skoro každý. A proto tu mám dalšího do party z tohoto žánru. Dámy a pánové, Mudhoney:

Zatímco u prvních dvou skupin jsem si téměř stoprocentně jistý, že existují (nebo aspoň existovaly), u následující jsem několik let váhal, jestli se mi jenom nezdála. Měl jsem sice už jejich debutové CD z roku 1994, ale komu jsem jejich název řekl, ten na mě koukal jako Ester Ledecká na časomíru. Duo Local H:

Extreme je jedna z nejvíce nedoceněných skupin. Komukoli řeknu její název, vybaví si cajdák „More Than Words“ a tím znalost jejich hudby pro většinu lidí končí. Tento kousek je z třetího alba „Three Sides To Every Story“ z roku 1992. Virtuózní kytarista Nuno Bettencourt a celý život ve vynikající formě zpívající Gary Cherone:

A protože jsem z rocku vyšlý hudební eklektik, mohu si dovolit i různé žánrové úlety. A za tyto dva, tedy minimálně za první z nich, může kamarád Industroš. Ten sice měl (a pokud to nepřehnal s podivnými závislostmi, tak pořád má) i občanské jméno, nicméně neřeknu mu jinak než Industroš od toho památného okamžiku, kdy o půl druhé (nebo o čtvrt na tři; o tom se dodnes vedou spory) ráno křičel na Jaroslava Rudiše (tehdy: student pedagogické fakulty a jeden z mých kamarádů; dnes: populární spisovatel a jeden z mých kamarádů), stojícího za dýdžejským pultem: „Járo, hoď tam nějaký industroš!“
Takže první ukázka aneb věděli jste, že Ježíš má motorku?

A za druhou ukázku si můžu sám. Kupodivu existovala a existuje mnohem lepší elektronická hudba než unylí Depeche Mode a jejich klony:

Na závěr se vrátím do českých luhů a hájů. Nebyl bych to já, abych nezapropagoval skupinu, díky níž jsem se objevil na umělecké straně pódia a přestože jsem jedním z tří lidí na světě, kteří zpívají hůř než Daniel Landa, skoro rok jsem mohl huhlat do mikrofonu a tvářit se jako obyčejná punkrocková superhvězda. Hledal jsem ukázku, která je společensky přijatelná a neobsahuje slova, která by mohla některé čtenáře pohoršit nebo naopak polepšit (to byl ambivalentní fór a ve vymýšlení ambivalentních fórů jsme vážně dobrý):

Nezapírám (ostatně zapírání čehokoli není můj styl, to bych si vyprosil, pánové), že jsem si během tvoření tohoto článku vzpomněl na několik dalších jmen, která mám spojena s devadesátými lety a na která mi nezbyl prostor. Možná někdy příště.

Autor: Martin Irein | pátek 1.7.2022 11:00 | karma článku: 9,29 | přečteno: 320x
  • Další články autora

Martin Irein

Mince a strany

Jsou lidé, jako je proslulá teta Kateřina ze Saturnina, kteří se vyžívají v tom, že svou řeč prokládají příslovími a podobnými ustálenými rčeními.

22.4.2024 v 16:10 | Karma: 13,28 | Přečteno: 399x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Jsou chvíle, kdy mám jistotu, že psaní má smysl

Nejsem z těch autorů, kteří by nějak bažili po velké popularitě, a maturitní otázkou se stoprocentně nestanu. I tak mě dokáže potěšit, když se objeví někdo, kdo mě čte a kdo čte to, co jsem opravdu napsal.

15.4.2024 v 16:19 | Karma: 12,95 | Přečteno: 379x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Kam jedeš?

Život na sídlišti přináší řadu úsměvných zážitků, které by si nedokázal amatér vymyslet. Jako například, když mají sousedé upovídané dítě.

8.4.2024 v 16:16 | Karma: 18,70 | Přečteno: 459x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Na jeden večer Ježíšem

Někteří si možná pamatují na to, že před několika lety nastal rozmach zážitkových agentur. Proč ne, klienty si jistě jejich nabídka našla. Pro mě platí, že nejlepší zážitky přináší sám život.

5.4.2024 v 16:15 | Karma: 10,89 | Přečteno: 210x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Laura

Auto zastaví u chodníku. Pod lampou stojí muž, který je společensky indisponovaný. Brzy se zorientuje, vratkým krokem se přiblíží k zadním dveřím auta, po další chvíli se mu podaří vzít za kliku a na sedadlo se svalí jako lavina.

29.3.2024 v 16:14 | Karma: 11,85 | Přečteno: 424x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  18:53

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Muž násilím vnikl do školy v Litvínově. Policie ho našla v obchodě, kde kradl

3. května 2024  8:31,  aktualizováno  9:52

Několik policejních hlídek včetně psovoda a speciální pořádkové jednotky zasahuje u gymnázia v...

Poslanci rozhodují o omezení prodeje zemědělské půdy cizincům ze třetích zemí

3. května 2024  5:16,  aktualizováno  9:40

Přímý přenos Vyšší ochranu nejkvalitnější zemědělské půdy schvaluje Sněmovna. Schválí ji patrně v mírnější...

Záhadný předmět na noční obloze překvapil fotografy čekající na polární záři

3. května 2024  9:26

Záhadné těleso na obloze překvapilo v úterý večer mnoho fotoamatérů, kteří hleděli k nebi v...

Na Chebsku vjel vlak do spadlého stromu a vykolejil, provoz na trati stojí

2. května 2024  18:56,  aktualizováno  3.5 9:15

Uzavírka trati u Plesné na Chebsku, kde ve čtvrtek odpoledne v úseku mezi Velkým Luhem a Skalnou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 326
  • Celková karma 13,16
  • Průměrná čtenost 431x
Generální ředitel antikvariátu. Všechny mé články jsou 100% uhlíkově neutrální.

Seznam rubrik