Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Co si dáte, moje milá?

Krátký příběh ze zastavení v jednom východočeském městě. V příběhu se nestane nic zvlášť dramatického a ani v něm nevystupuje žádný Tibeťan. Dokonce nedojde ani k poškození žádného zvířete. Uhlíkově naprosto neutrální.

Polička je nevelké, leč malebné městečko ve východních Čechách, přesněji přibližně někde v Pardubickém kraji. Mezi její nejslavnější rodáky patří legendární hudební skladatel Bohuslav Martinů, o kterém průvodkyně v místním Centru Bohuslava Martinů mluvila zásadně jako o „Bohouškovi,“ o jeho ženě pak jako o „Šarlotce.“
I stalo se, že jsem toto městečko navštívil, neboť mě k tomu vedly jisté povinnosti. A poté, co jsem těmto povinnostem učinil zadost, jsem konstatoval, že do odjezdu zpět mi zbývá větší než nemalé množství času a ten by bylo dobré strávit příjemným způsobem.
I neváhal jsem a vkročil do jedné z místních provozoven, která nese v názvu slovo „pekárna.“ Pojmenovaná je po nedaleké obci a víc pro tuto chvíli prozrazovat nebudu. Prozradím jen, že provozovna svým názvem dokonale klame tělem. Kromě pekárny, byť její chleby i pečivo jsou na vynikající úrovni, je i kavárnou a zároveň i cukrárnou a lahůdkárnou, takže se nelze divit, že za sklem se objevují kremrole, věnečky, laskonky a jiné bezprecedentní útoky na mou štíhlou linii, která neexistuje.

V této souvislosti jsem si vzpomněl, že jsem dosud neuvedl, že podle jednoho dezinformačního zdroje, který zanikl před cca 5 lety, se chystají minimálně dva celovečerní barevné a širokoúhlé filmy o mém životě. První má nést název „Muž s cejchou smrti;“ druhý pak, do kterého mi produkce hledá parťáka do ústřední dvojice, má nést název „Jestliže se nenajíme, budeme zlí.“

Nuže vstoupil jsem dovnitř, neboť se mi v paměti vybavilo, že kdysi dávno v dobách, kdy prabáby našich prabáb byly ještě dětmi, bylo toto mé oblíbené místo a zdejší káva patřila k mým ranním a dopoledním rituálům.
Uvnitř vše vypadalo naprosto stejně, jak si to pamatuji. Jen prodavačka za pultem byla jiná. A při vší úctě k předchozím obsluhujícím dámám, jde o změnu k lepšímu. Současná prodávající má pořádnou vyřídilku a klapačku, pokud nemusí, nezavře.
Přede mnou ve frontě stály tři ženy a během následujících několika minut se další dvě zařadily za mne. Bezprostředně za mnou stála statná seniorka, ale to není v tuto chvíli podstatné.
Prodavačka dokončila objednávku první z žen ve frontě, zúčtovala s ní, rozloučila se a ujala se další.
„Co si dáte, moje milá?“ zeptala se a zákaznice začala vyslovovat jednotlivá přání. „No to je vynikající výběr,“ prohlásila prodavačka s úsměvem a pokračovala: „A slyšela jsem, že jste nakonec sehnali místo ve školce pro malou tady v Poličce, to je senzace, že se tu budeme potkávat, na to se moc těším,“ nezastavovala svůj vodopád slov, zatímco jí ruce kmitaly. „A těch kokosek jste chtěla jenom šest? Nechcete jich osm? Nechcete, tak třeba si ještě někdo dá, bude to všechno, moje milá?“ a já, ačkoli jsem ještě nebyl na řadě, jsem měl problém udržet vážnou tvář.
Sotva se rozloučila první zákaznice, pustila se prodavačka do další: „Moje milá, já vím, vy budete chtít to latte, a co si dáte k němu?“ a poté, kdy zákaznice vyslovila několik svých přání, pokračovala: „Takže už jste přistěhovaní, jsem slyšela. A doktorku jste taky sehnala? No tak to vám moc přeju, a manželovi se tu taky líbí, že jo? Víte co, moje milá, já vám ty chlebíčky zabalím dohromady, ale dám vám mezi ně igelit, sama nemám ráda, když jsou na sebe nalepené,“ a zase jí ruce kmitaly snad ještě rychleji než čelisti.
A jak o tom vyprávím, dostal jsem se na řadu já. Prodavačka mě bleskově peoskenovala očima a nejspíš si mě zařadila mezi ty zákazníky, s nimiž zatím neměla tu čest. „Co to bude, můj milý?“ zazubila se na mě.
A v té dojemné chvíli se projevilo, že pro mě neexistuje ptákovina, kterou bych bral za příliš velkou. „Ano, moje milá,“ pronesl jsem srdnatě, což ji udivilo, neboť jsem onoho dne byl zjevně první, kdo jí toto oslovení vrátil, a poté, co jsem jí řekl o konkrétní druh kávy, jsem dodal, „a k tomu si dám ten roztomilý ovocný koláč. Já totiž,“ pohlédl jsem dolů na svou zdravě oplácanou postavu, „i když to na mně není vidět, rád jím.“
„No to bych do vás opravdu neřekla,“ pronesla šokovaně seniorka za mnou, „vypadáte pohuble. A opravdu rád jíte?“ což mě potěšilo, protože to je správná reakce.
„A bude to všechno, můj milý?“ upřela na mě opět svůj zrak prodavačka. „Ano, bude,“ odvětil jsem s úsměvem. „Nějak hezky mi to spočítejte, abych se vešel do třiceti osmi korun.“ Prodavačka zaťukala špičkou prstu do tlačítek pokladny a oznámila mi, že jsem se skoro trefil, protože ve skutečnosti je moje útrata proti vyslovenému číslu téměř dvojnásobná.
Nikdo se nemůže divit tomu, že jsem si pak vybral stolek, od nějž je vidět celý prostor pekárny, kavárny a cukrárny v jednom, a během konzumace jsem se její povídavostí dokonale bavil. A že i po rozloučení jsem odcházel s úsměvem a měl jsem hned o dost veselejší den.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martin Irein | úterý 13.6.2023 17:00 | karma článku: 21,17 | přečteno: 378x
  • Další články autora

Martin Irein

Mince a strany

Jsou lidé, jako je proslulá teta Kateřina ze Saturnina, kteří se vyžívají v tom, že svou řeč prokládají příslovími a podobnými ustálenými rčeními.

22.4.2024 v 16:10 | Karma: 13,58 | Přečteno: 405x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Jsou chvíle, kdy mám jistotu, že psaní má smysl

Nejsem z těch autorů, kteří by nějak bažili po velké popularitě, a maturitní otázkou se stoprocentně nestanu. I tak mě dokáže potěšit, když se objeví někdo, kdo mě čte a kdo čte to, co jsem opravdu napsal.

15.4.2024 v 16:19 | Karma: 12,95 | Přečteno: 381x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Kam jedeš?

Život na sídlišti přináší řadu úsměvných zážitků, které by si nedokázal amatér vymyslet. Jako například, když mají sousedé upovídané dítě.

8.4.2024 v 16:16 | Karma: 18,70 | Přečteno: 462x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Na jeden večer Ježíšem

Někteří si možná pamatují na to, že před několika lety nastal rozmach zážitkových agentur. Proč ne, klienty si jistě jejich nabídka našla. Pro mě platí, že nejlepší zážitky přináší sám život.

5.4.2024 v 16:15 | Karma: 10,89 | Přečteno: 212x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Laura

Auto zastaví u chodníku. Pod lampou stojí muž, který je společensky indisponovaný. Brzy se zorientuje, vratkým krokem se přiblíží k zadním dveřím auta, po další chvíli se mu podaří vzít za kliku a na sedadlo se svalí jako lavina.

29.3.2024 v 16:14 | Karma: 11,85 | Přečteno: 425x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Hrad začal platit cesty prezidenta. Za Zemana je celé musely financovat kraje

12. května 2024

Premium Když prezident přijede do krajů, nemá kolem toho být obrovská pompa, která stojí nejen hodně...

Pomohli její zemi bránit proti Japoncům. Filipínka teď o Češích vydává knihu

12. května 2024

Premium Měli to být spojenci nepřítele, ale namísto toho čtrnáct statečných Čechů nasadilo život, aby...

Úlet novin pečetil Trumanův triumf, lovec gangsterů už šok nerozdýchal

12. května 2024

Seriál Americké prezidentské volby dokážou překvapit, i když si všichni myslí, že dopředu vědí, jak...

Napadení a hajlování. Policisté v rámci derby pražských S zadrželi šest lidí

11. května 2024  22:15

Po skončení dnešního utkání fotbalistů Sparty a Slavie na stadionu na pražské Letné museli...

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

  • Počet článků 326
  • Celková karma 13,37
  • Průměrná čtenost 431x
Generální ředitel antikvariátu. Všechny mé články jsou 100% uhlíkově neutrální.

Seznam rubrik