Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Výměna občanky

Krátká příhoda o tom, co se může stát, když jdete podat žádost na úřad. Nevhodné pro suchary, osoby neznalé kontextu a slávisty.

Jako téměř každé dítě mého věku a  vzrůstu jsem v roce, na jehož konci jsem se překvapivě dožil svých patnáctých narozenin, obdržel svůj první oficiální občanský průkaz. Byla to taková brožurka s červenými deskami, zepředu vyzdobená tehdejším státním znakem.
Tenkrát to byla přenáramná sláva a povedená taškařice. Do hlavního sálu „Spoláku,“ jak se u nás říkalo Společenskému domu, což byl kulturák spojený s hospodou, jsme byli nahnáni jak my, kteří jsme ještě dojížděli poslední rok na základních školách, tak i ti, kteří už jeli první rok škol středních. Dostal jsem tedy svou první občanku téměř třičtvrtě roku před svými reálnými patnáctinami.
Na pódiu seděly usazeny soudružky z emenvé a spolu s nimi i soudruzi příslušníci Vébé. Tak se tenkrát říkalo policistům. Všude jinde měli policii, jen my jsme žili s tím, že máme bezpečnost.
Po úvodních proslovech a projevech, při nichž jedno oko nezůstalo suché, jsme tak po jednotlivých skupinách z jednotlivých škol kráčeli na pódium, kdy vždy úřednice nakoukla do seznamu, podala příslušnou občanku soudruhovi z Vébé, ten se do ní – jako do té občanky – důležitě podíval, pokusil se vyslovit příjmení budoucího držitele (moje vyslovil správně až na třetí pokus) a poté každému z nás obřadně potřásl pravicí, načež jsme se, již občanskými průkazy vybaveni, mohli vrátit na svá místa. Tak takové to tedy bylo.
Roky plynuly. U této první občanky mi byla její platnost posléze o dalších 6 let prodloužena, načež jsem dostával zalaminované občanské průkazy. První byl růžovomodrý, následovalo několik zelených.
Poslední z té řady zelených občanek jsem předloni na jaře vyměnil díky Úřadu Městské části Praha 6 za moderní průkaz s čipem a myslel jsem si, že mám po starostech.
Leč jak říká klasik, čili já, člověk míní a okolnosti (se) mění. Dlouhé měsíce jsem si žil v bláhovém domnění, že dnes už nic nezmění ten můj skvělý svět.
K zádrhelu došlo v den, kdy jsme v souvislosti s událostí, která se odehraje první letošní červencový den a o které už předem vytipovaní jedinci, jejichž účast je povinná a kontroluje se, vědí, přišli do budovy Úřadu zcela jiné městské části, a to Prahy 1.
Vyplnili jsme dotazník (zde je potřeba zmínit, že vynálezcem dotazníku byl otec dr. Evila ze série o Austinu Powersovi), ten pak spolu s občanskými průkazy a rodnými listy (svými) odevzdali příslušné úřednici. Potud vše v pořádku.
O chvíli později si nás úřednice povolala do své kanceláře a tvářila se velmi zděšeně. Oznámila nám, že naši žádost nemůže zpracovat a že za to můžu – já prominu – já.
„Vy totiž máte,“ upřela do mě svůj pohled, „v občanském průkazu a v Evidenci obyvatel uvedený jako místo narození Holešov. Ale v rodném listě máte uvedené Přílepy,“ dodala a vypadala, jako že se chystá rozplakat.
„To je v pořádku,“ pronesl jsem velkoryse. „Přílepy už více než sto let patří pod Holešov a rodný list mi vydával holešovský městský úřad.“
„To ano,“ souhlasila úřednice. „A je to tady na tom razítku vidět. Ale Přílepy mají vlastní PSČ a proto se to bere zvlášť a takhle mi to systém nevezme.“
A v tu chvíli jsem položil otázku, kterou si, přátelé, zapište, abyste věděli, jak s úřednicemi nikdy nejednat. Ta otázka zněla: „A nešlo by to nějak ošvindlovat?“
Ač se to zdá zhola nemožné, úřednice ještě víc zbledla a kdyby byl v kanceláři s námi nějaký cimrmanolog, řekl by, že daná úřednice vytvořila živý obraz „Kazi poprvé vidí Bivoje“ nebo také „Kleopatra se chystá polknout jed.“ To trvalo několik desítek sekund; pak teprve se jí vrátila barva do obličeje a odpověděla mi, že ošvindlovat by to opravdu nešlo, že musím navštívit Městský úřad v místě svého trvalého bydliště a tam požádat o změnu v Evidenci obyvatel a o vydání nové občanky.
 Přepadla mě skepse a mírné zoufalství. Povzdechl jsem si a složil hlavu v dlaních, abych krátce zavzlykal. Připadalo mi, že se mi hroutí svět a že událost, pečlivě krok po kroku plánovanou, nemáme jak stihnout. Úřednice nabyla opět duševní rovnováhy a chlácholila mě, že máme ještě víc než měsíc času.
Následující den hned ráno jsem zavolal Městský úřad v místě mého oficiálního trvalého pobytu, konkrétně úřednici, zodpovědnou za příslušnou problematiku.
Úřednice mě mile vyslechla a sdělila mi, že bude dobré, když se s rodným listem dostavím a vše sfoukneme během několika minut a parády bude habakuk.
Inu, vyrazil jsem, do patřičného města dojel, s úřednicí mile porozprávěl a vrátil se s tím, že nejpozději do 30 dní bude vše zařízeno.
A nakonec se to stihlo rychleji. Už po dvou týdnech jsem si – opět v budově Úřadu městské části Praha 6 – vyzvedl zbrusu nový občanský průkaz se správně uvedeným místem narození.
Jen mě tak napadá: Je vůbec všechno to, co jsem během těch let s občankami se špatně uvedeným místem narození, směroplatné?

Autor: Martin Irein | středa 7.6.2023 17:05 | karma článku: 19,96 | přečteno: 724x
  • Další články autora

Martin Irein

Mince a strany

Jsou lidé, jako je proslulá teta Kateřina ze Saturnina, kteří se vyžívají v tom, že svou řeč prokládají příslovími a podobnými ustálenými rčeními.

22.4.2024 v 16:10 | Karma: 13,26 | Přečteno: 389x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Jsou chvíle, kdy mám jistotu, že psaní má smysl

Nejsem z těch autorů, kteří by nějak bažili po velké popularitě, a maturitní otázkou se stoprocentně nestanu. I tak mě dokáže potěšit, když se objeví někdo, kdo mě čte a kdo čte to, co jsem opravdu napsal.

15.4.2024 v 16:19 | Karma: 12,95 | Přečteno: 377x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Kam jedeš?

Život na sídlišti přináší řadu úsměvných zážitků, které by si nedokázal amatér vymyslet. Jako například, když mají sousedé upovídané dítě.

8.4.2024 v 16:16 | Karma: 18,69 | Přečteno: 452x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Na jeden večer Ježíšem

Někteří si možná pamatují na to, že před několika lety nastal rozmach zážitkových agentur. Proč ne, klienty si jistě jejich nabídka našla. Pro mě platí, že nejlepší zážitky přináší sám život.

5.4.2024 v 16:15 | Karma: 10,89 | Přečteno: 210x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Laura

Auto zastaví u chodníku. Pod lampou stojí muž, který je společensky indisponovaný. Brzy se zorientuje, vratkým krokem se přiblíží k zadním dveřím auta, po další chvíli se mu podaří vzít za kliku a na sedadlo se svalí jako lavina.

29.3.2024 v 16:14 | Karma: 11,85 | Přečteno: 423x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec

26. dubna 2024  20:36

Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...

Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt

26. dubna 2024  20:26

Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...

Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze

26. dubna 2024

Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

  • Počet článků 326
  • Celková karma 13,11
  • Průměrná čtenost 431x
Generální ředitel antikvariátu.

Seznam rubrik