Potkat bestii

Původně jsem nechtěl jít s tímto příběhem ven. Vůbec v něm totiž nevypadám jako hrdina. Naštěstí jsem potkal lidi, kteří mi dokázali vysvětlit, že můj příběh může aspoň jednomu člověku v podobné situaci pomoci.

Vím, že když se mluví nebo píše o domácím násilí, každý předpokládá, že chlap je agresor a žena oběť. Málokoho napadne, že by to mohlo být i naopak. Někteří jednodušší chlapi z toho mají obhroublou srandu. „Včera mě stará nepustila na pivo, jsem oběť domácího násilí, hahaha,“ nebo „Musel jsem v sobotu luxovat, jsem oběť domácího násilí, hahaha,“ a podobné rádoby vtipné poznámky jsou toho důkazem. Důkazem, že o domácím násilí nic nevědí a ani je nezažili.
Pro ně budu možná za blbce. S tím musím počítat. A můžete si být jistí, že se mi o tom nebude vyprávět dobře.
Všechno začalo, když mě kamarád pozval na svou svatbu. Znal jsem dobře jeho i jeho nastávající. Obřad byl veselý, pak se jelo na hostinu. V jednu chvíli jsem vyšel před restauraci. Zpětně vím, že to byl osudový moment. Přijelo auto a z něj vystoupila elegantní blondýna krev a mlíko v decentním kostýmku. Roztřásla se mi kolena, začaly se mi potit dlaně a měl jsem v ústech najednou sucho. Byl jsem v tom až po uši, jak se říká.
Ještě téhož večera jsme zjistili, že je to vzájemné. Cítil jsem se jako v sedmém nebi. Jako bych se při chůzi vůbec nedotýkal země. Eliška mi připadala jako naprosto nejdokonalejší tvor, který mohl existovat.
Asi po půl roce jsme si našli společné bydlení. Tehdy to začalo, aniž bych si to uvědomoval. Dívali jsme se například na televizi. Jakmile se na obrazovce objevil náznak intimní scény, stačilo i pouhé líbání, nebo herečka jen ve spodním prádle, nesměl jsem se dívat na obrazovku a musel jsem se dívat jen na Elišku.
Sice mi to přišlo divné, ale přesto jsem ji po dalším půl roce požádal o ruku. Miloval jsem ji, jinak si to nedovedu vysvětlit. Když jsme spolu mluvili o její žárlivosti, plakala a omlouvala se, že je špatný člověk a že mi ubližuje. Odpověděl jsem jí, že to tak určitě není. Že má jen problém, který musíme společně vyřešit a že jí rozhodně nechci dávat důvody k žárlivosti. Že si může mnou být jistá.
Odpověděla mi, že teď, když na mě bude mít papír, tak jí to dodá pocit jistoty a změní se. Opravdu se změnila, bohužel přesně opačně, než jsem si představoval.
Nepřišlo mi vůbec divné, že v domácnosti dělám všechno. Pral jsem, žehlil, myl nádobí, vysával, a tak podobně. Eliška nedělala nic. Každý den byla moc unavená z práce. Únava jí vydržela i přes víkend.
Pak jsem jednou vynášel odpadky a všiml jsem si, že jsou mezi nimi listy papíru s mým písmem. Eliška prolezla mé věci a našla sešit s básničkami, které jsem psal ještě ve škole. Byly to takové dětsky naivní básničky o mých představách o životě. Když jsem se jí zeptal, proč to udělala, přišlo jí to naprosto normální.
Možná si vzpomenete na reklamu na jednu minerálku. Vystupují v ní modelky v plavkách a jsou zabrány, jak běží vstříc kameře. Eliška zjistila, že ta reklama běží a začal výslech. „Proč se na ně  vůbec koukáš? Co se ti na nich líbí? Jak mi to můžeš dělat? To ti nejsem dost dobrá?“ Trvalo to přes patnáct minut; stejně nevěřila, že pro mě existuje jen ona.
Jindy se stalo, že jsme večer leželi v posteli a jí se najednou rozsvítil mobil. „Píše mi kamarád Milan,“ oznámila mi, „že se právě naložil do vany a vzpomněl si na mě, tak mi napsal. To je milé, ne?“ Při představě, že by mi některá kamarádka (za předpokladu, že by Eliška byla schopna akceptovat existenci mých kamarádek) poslala něco podobného, mě doslova polilo horko.
Náš vztah skončil necelý rok po svatbě. Dovolil jsem si se ozvat a Eliška mi vrazila facku. Zdaleka to nebylo poprvé; ovšem poprvé se stalo, že jsem jí ji vrátil. Zlomilo se to ve mně. Poprvé v životě jsem udeřil ženu. Ještě celý v šoku jsem vzal mobil a roztřeseným hlasem zavolal kamarádovi, který má velké auto, aby přijel a pomohl mi se odstěhovat. Kamarád přijel za necelou půlhodinu, ovšem mezitím jednala i Eliška. Takže ještě před kamarádem dorazila její máma i ten Milan, který na ni myslel ve vaně. Měl jsem při 174 centimetrech 58 kilo a nosil své věci do auta za doprovodu urážek od Elišky a její mámy a Milanova posměchu.
Od toho dne jsem Elišku neviděl. Rozváděli jsme se velice brzy a vše proběhlo bez problémů a bez toho, abychom se museli vidět. Protože jsme se brali v kostele, muselo proběhnout ještě církevní zneplatnění sňatku. To si vzala na starost Eliška a dověděl jsem se na sebe pěkné věci. Například to, že jsem ji vůbec nepodporoval ve studiu. Eliška totiž dálkově studovala VŠE. Pamatoval jsem si, jak jsem jí několik hodin vysvětloval rozdíl mezi tržbou a ziskem. Nebo jak jsem za ni napsal její semestrální práci z angličtiny.
Podobně jsem se dověděl, že jsem ji jednou povalil na zem, tam jsem po ní šlapal a kopal do ní. Pěkné, že? Přitom přesně tak mi kdysi popisovala zážitek, jak ji údajně napadl její bratr a její rodiče tomu jenom přihlíželi.
Něco málo přes rok po rozvodu mi zavolala ze skrytého čísla. Tvrdila mi, že jí diagnostikovali rakovinu. Nevím, proč mi měla potřebu to sdělovat, ale popřál jsem jí, ať tu nemoc porazí. Pokud vím, tak se nakonec uzdravila. Asi jsem trouba, ale přes to všechno, co mi provedla, jsem rád, že se jí to podařilo.

Autor: Martin Irein | úterý 1.11.2022 17:00 | karma článku: 21,10 | přečteno: 556x
  • Další články autora

Martin Irein

Stín minulosti

Franta se už pomalu smiřoval s tím, že je mu souzeno prožít samotářský život. Až do chvíle, kdy potkal Mariku. To ještě netušil, jaké skrývá Marika tajemství.

16.5.2024 v 16:15 | Karma: 11,37 | Přečteno: 248x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Irein

Podivno II

Místnost, do které mě stčili, měla tvar krychle. Asi tak čtyři metry na délku, na šířku, i na výšku. A jedna žíněnka, asi abych se neválel po zemi.

15.5.2024 v 16:15 | Karma: 5,32 | Přečteno: 125x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Irein

Podivno I

Mlha před námi visela jako divadelní opona. Působila dost nepatřičně. Všude okolo zářil letní den, jen v jednom místě se na šířku nějakých pěti set metrů tyčila zeď z mlhy.

14.5.2024 v 16:10 | Karma: 7,65 | Přečteno: 177x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Irein

Vsetínská dovolená

Na začátek května jsem naplánoval krátkou dovolenou. Celou dobu jsem detaily, které se této dovolené týkaly, úzkostlivě tajil, aby mi do toho utajení hodil vidle pan průvodčí. O tom dále.

13.5.2024 v 16:15 | Karma: 14,80 | Přečteno: 350x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Mince a strany

Jsou lidé, jako je proslulá teta Kateřina ze Saturnina, kteří se vyžívají v tom, že svou řeč prokládají příslovími a podobnými ustálenými rčeními.

22.4.2024 v 16:10 | Karma: 13,59 | Přečteno: 411x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Na Česko udeří od jihovýchodu bouřky. Hrozí kroupy a také přívalové deště

18. května 2024  11:19,  aktualizováno  11:40

Silné bouřky dnes zasáhnou Moravu a jihovýchod Čech, v neděli pak celé Česko, uvedli meteorologové....

Slovenský soud rozhodne o vazbě pro atentátníka. Vláda zasedne ve středu

18. května 2024  11:09

Soud na Slovensku rozhodne o návrhu na vazební stíhání muže obviněného ze středečního atentátu na...

Charkovská oblast evakuovala deset tisíc lidí. Situace je kritická, míní expert

18. května 2024  11:04

Sledujeme online Ukrajina od zahájení ruského pozemního útoku v Charkovské oblasti v minulém týdnu evakuovala už...

První létající divize. Armáda investuje miliardy, chce masy dronů do tří let

18. května 2024  10:48

Válka na Ukrajině je bitvou technologií a především pak bezpilotních prostředků. To si uvědomuje i...

  • Počet článků 330
  • Celková karma 12,58
  • Průměrná čtenost 425x
Generální ředitel antikvariátu. Všechny mé články jsou 100% uhlíkově neutrální.

Seznam rubrik