Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Devadesátkové vzpomínky

Devadesátá léta minulého století, zejména jejich první polovina, byla pro mě jedním dlouhým nekončícím mejdanem plným hudby.

Ne, nebudu se opičit po zkušenějším a světaznalejším blogerovi. Můj výběr hudby z devadesátých let je čistě můj a počítám, že u některých ukázek i velmi zkušení pamětníci budou vrtět hlavou a tvrdit, že o ničem takovém nikdy v životě neslyšeli.

Začnu od A – tedy od Alenky v řetězech. Tahle písnička pro mě byla nepřehlédnutelným znamením, že se na hudební scéně něco děje a že bych to neměl prochrápat.
 

Předpokládám, že o Nirvaně či Soundgarden slyšel minimálně jednou v životě skoro každý. A proto tu mám dalšího do party z tohoto žánru. Dámy a pánové, Mudhoney:

Zatímco u prvních dvou skupin jsem si téměř stoprocentně jistý, že existují (nebo aspoň existovaly), u následující jsem několik let váhal, jestli se mi jenom nezdála. Měl jsem sice už jejich debutové CD z roku 1994, ale komu jsem jejich název řekl, ten na mě koukal jako Ester Ledecká na časomíru. Duo Local H:

Extreme je jedna z nejvíce nedoceněných skupin. Komukoli řeknu její název, vybaví si cajdák „More Than Words“ a tím znalost jejich hudby pro většinu lidí končí. Tento kousek je z třetího alba „Three Sides To Every Story“ z roku 1992. Virtuózní kytarista Nuno Bettencourt a celý život ve vynikající formě zpívající Gary Cherone:

A protože jsem z rocku vyšlý hudební eklektik, mohu si dovolit i různé žánrové úlety. A za tyto dva, tedy minimálně za první z nich, může kamarád Industroš. Ten sice měl (a pokud to nepřehnal s podivnými závislostmi, tak pořád má) i občanské jméno, nicméně neřeknu mu jinak než Industroš od toho památného okamžiku, kdy o půl druhé (nebo o čtvrt na tři; o tom se dodnes vedou spory) ráno křičel na Jaroslava Rudiše (tehdy: student pedagogické fakulty a jeden z mých kamarádů; dnes: populární spisovatel a jeden z mých kamarádů), stojícího za dýdžejským pultem: „Járo, hoď tam nějaký industroš!“
Takže první ukázka aneb věděli jste, že Ježíš má motorku?

A za druhou ukázku si můžu sám. Kupodivu existovala a existuje mnohem lepší elektronická hudba než unylí Depeche Mode a jejich klony:

Na závěr se vrátím do českých luhů a hájů. Nebyl bych to já, abych nezapropagoval skupinu, díky níž jsem se objevil na umělecké straně pódia a přestože jsem jedním z tří lidí na světě, kteří zpívají hůř než Daniel Landa, skoro rok jsem mohl huhlat do mikrofonu a tvářit se jako obyčejná punkrocková superhvězda. Hledal jsem ukázku, která je společensky přijatelná a neobsahuje slova, která by mohla některé čtenáře pohoršit nebo naopak polepšit (to byl ambivalentní fór a ve vymýšlení ambivalentních fórů jsme vážně dobrý):

Nezapírám (ostatně zapírání čehokoli není můj styl, to bych si vyprosil, pánové), že jsem si během tvoření tohoto článku vzpomněl na několik dalších jmen, která mám spojena s devadesátými lety a na která mi nezbyl prostor. Možná někdy příště.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martin Irein | pátek 1.7.2022 11:00 | karma článku: 9,29 | přečteno: 321x
  • Další články autora

Martin Irein

Podivno II

Místnost, do které mě stčili, měla tvar krychle. Asi tak čtyři metry na délku, na šířku, i na výšku. A jedna žíněnka, asi abych se neválel po zemi.

15.5.2024 v 16:15 | Karma: 3,13 | Přečteno: 57x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Irein

Podivno I

Mlha před námi visela jako divadelní opona. Působila dost nepatřičně. Všude okolo zářil letní den, jen v jednom místě se na šířku nějakých pěti set metrů tyčila zeď z mlhy.

14.5.2024 v 16:10 | Karma: 7,51 | Přečteno: 156x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Irein

Vsetínská dovolená

Na začátek května jsem naplánoval krátkou dovolenou. Celou dobu jsem detaily, které se této dovolené týkaly, úzkostlivě tajil, aby mi do toho utajení hodil vidle pan průvodčí. O tom dále.

13.5.2024 v 16:15 | Karma: 14,51 | Přečteno: 338x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Mince a strany

Jsou lidé, jako je proslulá teta Kateřina ze Saturnina, kteří se vyžívají v tom, že svou řeč prokládají příslovími a podobnými ustálenými rčeními.

22.4.2024 v 16:10 | Karma: 13,59 | Přečteno: 411x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Jsou chvíle, kdy mám jistotu, že psaní má smysl

Nejsem z těch autorů, kteří by nějak bažili po velké popularitě, a maturitní otázkou se stoprocentně nestanu. I tak mě dokáže potěšit, když se objeví někdo, kdo mě čte a kdo čte to, co jsem opravdu napsal.

15.4.2024 v 16:19 | Karma: 12,95 | Přečteno: 384x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“

14. května 2024  20:57

O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...

Prezident Pavel jmenuje Ženíška ministrem. Je to osmá změna ve vládě

16. května 2024  6:05

Prezident Petr Pavel před polednem jmenuje Marka Ženíška z TOP 09 novým ministrem pro vědu, výzkum...

Přispěli straníci i známí miliardáři. Kdo dává politikům peníze na kampaň

16. května 2024

Premium Eurovolby se blíží a na sítích, v ulicích i debatách právě vrcholí boj o hlasy voličů. MF DNES se...

Honzu jsem neschovával, říká o partnerovi ředitel ČT Jan Souček

16. května 2024

Je brněnský patriot, ale když se stal generálním ředitelem České televize, musel se Jan Souček (49)...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

  • Počet článků 329
  • Celková karma 12,49
  • Průměrná čtenost 427x
Generální ředitel antikvariátu. Všechny mé články jsou 100% uhlíkově neutrální.

Seznam rubrik