Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ples po covidu

To, že jsem se pár dní poté, co jsem se mohl po covidové izolaci vrátit do svého zaměstnání, ocitl na plese, vyvolalo u široké veřejnosti vlnu otázek.

To bylo tak.
Nepočítaje dobročinný ples předloni těsně před dopadem čínského moribundu, byl jsem naposledy na plese před deseti lety. Tehdy šlo o farní ples a nakonec to byla docela sranda.
Před několika měsíci přišel přítelkynin syn s tím, že se rozhodl v tomto školním roce maturovat, neboť je již oktavánem. Vzal jsem to jako objektivní informaci a nedělal jsem si z toho hlavu.
O několik týdnů později přišel tento dobrý mladý muž s tím, že na konci března se bude konat maturitní ples jeho školy. Opět jsem to vzal jako objektivní informaci a přešel to mlčením.
O několik dalších týdnů později začala na povrch probublávat možnost, že bych se toho konkrétního plesu mohl zúčastnit. Tehdy jsem se snažil využít toho, že jako ajťák mám vždy po ruce plný arzenál výmluv.
Jako první jsem uvedl, že si nepřipadám hoden jít na ples školy, se kterou nemám nic společného a že správné by v tomto případě bylo, aby se plesu zúčastnil hlavně otec přítelkynina syna. Na tento argument mi bylo sděleno, že ten tam bude taky a že přece s ním nenechám mámu samotnou.
Bylo nutné přijít se silnějším kalibrem výmluvy. Namítl jsem tedy, že v tak vznešeném místě, jako je legendární velký sál legendární Lucerny, jsem se ve svém životě vyskytl zatím jen jednou, a to při koncertě Visacího zámku; a že tak vznešená událost, jako ples v Lucerně je pro mě událost mimo mou kategorii.
I tento, poměrně pádný, argument mi byl rozbit s tím, že ani rodiče a další příbuzní ostatních maturantů nepatří zrovna mezi hogo fogo smetánku našeho hlavního města a budou se této akce účastnit a rádi.
Třetí výmluva byla ovšem originální a silná. Přišel jsem s tím, že když budeme celý večer a kus noci pryč, tak se nebude nikdo moci starat o psí šelmu a ta bude stresována samotou. Když jsem tuto výmluvu vymyslel, skoro jsem byl na sebe hrdý.
Namísto toho, aby tento můj argument byl vzat do úvahy a na jeho základě mi byla účast na plese odpuštěna, jsem se dověděl, že pes bude samozřejmě už před odchodem řádně vyvenčen a že těch pár hodin navíc vydrží.
Začal jsem být zádumčivý. Zatímco přítelkyně i její syn se na ples evidentně těšili, já propadal čím dál tím větší trudnomyslnosti. Už už to vypadalo, že plesovému vábení podlehnu, ovšem v tu chvíli se objevila spásná výmluva.
Nemám oblek!
A v tričku, kraťasech a teniskách na ples přijít přece nemohu, to dá rozum.
Tato výmluva se zdála být neprůstřelnou. Navíc, když jsem ji podpořil další výmluvou, a to, že nejsem oblekový typ. Ovšem moje obrana se začala bortit, neboť přítelkynin syn se nabídl, že se mnou projde příslušné prodejny a pomůže mi tuto součást oděvu vybrat.
Když to vypadalo, že ho v tomto směru nezviklám, začal jsem možný termín případného hledání obleku pro mě odsouvat a odsouvat. Toto se ukázalo jako funkční taktika, leč pouze krátkodobě. Zaujal jsem proto opačný postoj.
Začal jsem zuřivě hledat na internetu obleky a ty pak předkládat ke schválení. Jak můžete hádat, nebyl mi schválen ani oblek s motivem javorového listí, ani oblek zdobený legendárním Pikačuem a dokonce ani oblek s obrázky traktorů.
Bylo mi sděleno, že nemám tuto situaci zlehčovat a že přítelkynin syn již má zmapovány prodejny obleků, kde dokonce mají i model, do kterého se vejdu a nebudu v něm vypadat jako komická postavička ze špatně nakresleného komiksu.
V náhlé vlně pudu sebezáchovy jsem proto bleskurychle naklikal objednávku v jednom z e-shopů a nechal si poslat něco, co na jednu stranu bylo ještě poměrně neformální, na druhou aspoň trochu společensky přijatelné.
A pak mi do toho, jak už jste všichni četli, hodil vidle covid. Izolace mi však skončila dva dny před termínem plesu a bylo jasné, že mu neuteču.
I tak jsem se necítil zrovna dvakrát juchavě. Pořád platilo, že bych raději zůstal doma, hrál si s psem a popíjel urologický čaj. Nicméně doma na mě čekala dokonce i kravata a to už bylo jasné, že do  Lucerny se dostavit musím.
Ve správný čas jsme tedy vyrazili a do příslušného sálu dorazili. V šatně svršky odložili a náš stůl hledat se vydali. Žil jsem v domnění, že náš stůl je na prvním balkóně vlevo.
Byl na prvním balkóně vpravo. Seděli jsme akorát nad orchestřištěm, což se ukázalo jako ne zrovna velká výhoda.
Nejprve proběhl uvítací projev, pak operní pěvec zazpíval legendární popěvek Gaudeamus, načež následovalo předtančení. Umělecky jsem je mohl hodnotit velmi vysoko. A pak začal samotný taneční rej.
Hudebníci se do svých dechových nástrojů pustili s takovou vervou, že u našeho stolu nebylo slyšet vlastního slova. Sledoval jsem tančící páry a uvědomil jsem si, že sám jsem vlastně maturoval v minulém tisíciletí, což mě přivodilo další vlnu zádumčivosti.
Při dalším přerušení nastalo představování maturantů. Šlo o tři třídy a po nataženém červeném běhounu šli většinou po dvojicích. Když jsem si tak zavzpomínal na své mládí, uvědomil jsem si, že naše třídní neměla při našem maturitním plese vlasy nabarvené namodro, což mi přivodilo další vlnu zádumčivosti.
Ples pak pokračoval běžným programem, až do tři čtvrtě na jedenáct, kdy nastalo půlnoční překvapení. To bylo, že si každá z maturitních tříd připravila své velmi neformální vystoupení. Byl jsem tedy na jednu stranu zklamán, neboť jsem měl utkvělou představu, že na závěr vyskočí ředitelka školy z dortu, což se nestalo. Na druhou stranu i tato vystupení byla veselá a vtipná, což mě potěšilo.
A po tomto půlnočním překvapení jsem uznal, že škola, kam přítelkynin syn chodí, měla vše dokonale připraveno, protože představa, že naše třídní s námi poskakuje do rytmu songu Waka Waka, jé, jé, by byla dokonalou odpovědí majoru Haluškovi na otázku, čo také si predstavujem pod hentým oným slovom absurdný.
Mezitím z pódia odešel orchestr a zůstal na něm pouze plešatý muž středního věku, který pouštěl reprodukovanou hudbu. Měl jsem v sobě morální dilema, zda jej mám navštívit a požádat, aby do repertoáru zařadil Ramones, Motörhead, Iron Maiden nebo Alice In Chains, leč onen jedinec nevypadal, že by jediný z těchto pojmů znal.
Ovšem během jeho produkce jsem překvapeně zjistil, že i legendární fláky od Těžkého Pokondra, jako Nájem zvedej nebo Hasiči, has, mají anglické verze (zřejmě pro export do ciziny). A nejspíš si na mě ten člověk vzpomněl, když do svého repertoáru zařadil nejkrásnější rockovou baladu všech dob od božského Ozzyho.
Nicméně krátce před půlnocí jsme oba konstatovali, že se nám chce spát, sebrali jsme tedy vše, co naše bylo a vydali se k domovu. A já mám snad na dost dlouhou dobu s plesy splněno.

Autor: Martin Irein | středa 30.3.2022 17:00 | karma článku: 14,61 | přečteno: 285x
  • Další články autora

Martin Irein

Mince a strany

Jsou lidé, jako je proslulá teta Kateřina ze Saturnina, kteří se vyžívají v tom, že svou řeč prokládají příslovími a podobnými ustálenými rčeními.

22.4.2024 v 16:10 | Karma: 13,27 | Přečteno: 392x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Jsou chvíle, kdy mám jistotu, že psaní má smysl

Nejsem z těch autorů, kteří by nějak bažili po velké popularitě, a maturitní otázkou se stoprocentně nestanu. I tak mě dokáže potěšit, když se objeví někdo, kdo mě čte a kdo čte to, co jsem opravdu napsal.

15.4.2024 v 16:19 | Karma: 12,95 | Přečteno: 378x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Kam jedeš?

Život na sídlišti přináší řadu úsměvných zážitků, které by si nedokázal amatér vymyslet. Jako například, když mají sousedé upovídané dítě.

8.4.2024 v 16:16 | Karma: 18,70 | Přečteno: 457x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Na jeden večer Ježíšem

Někteří si možná pamatují na to, že před několika lety nastal rozmach zážitkových agentur. Proč ne, klienty si jistě jejich nabídka našla. Pro mě platí, že nejlepší zážitky přináší sám život.

5.4.2024 v 16:15 | Karma: 10,89 | Přečteno: 210x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Laura

Auto zastaví u chodníku. Pod lampou stojí muž, který je společensky indisponovaný. Brzy se zorientuje, vratkým krokem se přiblíží k zadním dveřím auta, po další chvíli se mu podaří vzít za kliku a na sedadlo se svalí jako lavina.

29.3.2024 v 16:14 | Karma: 11,85 | Přečteno: 423x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří

27. dubna 2024  7:07,  aktualizováno  19:19

Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

OBRAZEM: Při stavbě metra prorazili sklep. Radost měli i archeologové

27. dubna 2024  19:06

9. května uplyne padesát let od zahájení provozu pražského metra. Na spuštění nevzpomínají jen...

Situace na frontě se zhoršuje, řekl šéf ukrajinské armády. Rusko postoupilo

27. dubna 2024  17:50

Sledujeme online Operační i strategická situace ukrajinských vojsk na frontě se má sklon zhoršovat. Velitel...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 326
  • Celková karma 13,11
  • Průměrná čtenost 431x
Generální ředitel antikvariátu.

Seznam rubrik