Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Letohrad

Letohrad je městečko v okrese Ústí nad Orlicí v Orlických horách. Má něco málo přes 6000 obyvatel, sousedí s o něco větším a známějším Žamberkem, nicméně má oproti svému sousedovi lepší vlakové spojení.

Do Letohradu jsem se poprvé podíval ještě jako student. Strávil jsem v tomto městečku necelé dvě hodiny, takže je každému jasné, že mi toho moc v paměti neutkvělo. O nějakých dvacet let později jsme tam s dětmi přestupovali na cestě z Říček v Orlických horách z vlaku, co přijel od Týniště do vlaku, co pokračoval do Ústí nad Orlicí. A tehdy stál vedle nádražní budovy stánek s občerstvením. O dva roky později už tam nebyl.
Do Letohradu jsem se dostal znovu už ne jako turista poté, co bylo jasnější než tma, že moje tříletá ostravská mise nepřinesla kýžený výsledek a že pro svůj pracovní i životní restart musím změnit prostředí razantně a radikálně. Není tedy divu, že jednoho krásného dne jsem se sbalil v Ostravě a večer téhož dne jsem usínal v Letohradě.
Přechod ze zamořené Ostravy do podhorského prostředí byl tou změnou, o které se říká lidové úsloví, ve kterém hraje jednu roli obloha a druhou strakonický hudební nástroj. Místo hukotu aut a tramvají mě ráno budil zpěv ptáků. Venku nepoletovaly ve vzduchu život ohrožující směsi a celková atmosféra byla mnohem klidnější.
Mé letohradské působení bylo vymezeno přesně na půl roku, s tím vědomím jsem už do Letohradu přijížděl. A musím říct, že jsem si ten půlrok užil. Výhoda takhle malého městečka je v tom, že z libovolného bodu A do libovolného bodu B jsem došel do 15 minut klidné chůze pana starosty na vycházce s panem sekčním šéfem po nedělním obědě. Pokud jsem nasadil ostrou gestapáckou chůzi, čemuž napomáhaly vysoké černé boty, které jsem si na podzim zakoupil v místní prodejně, čas potřebný k chůzi se zkracoval. Což bylo dobře, to můžu říct.
Fakta o Letohradu si jistě každý sám dohledá. To, že se jedná o město srostlé ze tří osad s názvy Kyšperk, Kunčice a Orlice, přičemž původ samotného názvu Letohrad je nejasný, je první zajímavost. Historie spjatá s výrobou sirek je druhá a neexistující hrad, který měl kdysi dávno nad městem čnít, je další.
Pro mě to byl půlrok života, který mi umožnil přerovnat si svoje myšlenky, realističtěji si vytýčit případnou budoucnost a zbavit se nadbytečného stresu. Navíc jsem si užil i místní kulturní události, jako například řemeslnické soboty a podobně.
Ačkoli jsem to původně neměl v úmyslu, lehce zmíním i své zamindrákované hatery. Důvod, proč o těchto lidech píši jako o zamindrákovaných, je ten, že člověk bez mindráku nemá potřebu být hater. A začnu oklikou.
Ono totiž hlavní náměstí v Letohradě se jmenuje Václavské. Když jsem se o tom poprvé zmínil, tito jedinci, kteří podobně jako filmový Hujer nedostatek svých vědomostí vyvažují svou snahou zpochybnit každé slovo, které jsem napsal, se o mě začali otírat s tím, že co to kecám, protože Václavské náměstí je podle nich přece jenom v Praze a navíc má určitě mnohem větší rozlohu než celý Letohrad, hahaha, takže když uvádím, že totéž náměstí je i v Letohradě, tak je to z mojí strany určitě nějaká lež.
Poté, co v internetovém zpravodajství vyšel článek o tom, že místní rodák Ondřej Moravec vystoupil se svými medailemi právě v Letohradě na Václavském náměstí, se mí hateři na okamžik odmlčeli. Doufal jsem, že se chytili za nos a pochopili, že svými útoky na mě střelili vedle. Ovšem netrvalo dlouho a naprosto otočili tím, že začali tvrdit, že tím, kdo existenci Václavského náměstí v Letohradě popíral, jsem byl překvapivě já (který jsem od začátku říkal, že je pro mě zajímavostí právě to, že se místní náměstí jmenuje Václavské).
I když jsem v Letohradě strávil jen tu plánovanou polovinu roku, přesto na něj rád vzpomínám jako na asi nejlepší místo, kam jsem se mohl z Ostravy přesunout tak, abych se mohl znovu nadechnout k dalšímu životu.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martin Irein | čtvrtek 17.3.2022 20:00 | karma článku: 13,77 | přečteno: 271x
  • Další články autora

Martin Irein

Podivno I

Mlha před námi visela jako divadelní opona. Působila dost nepatřičně. Všude okolo zářil letní den, jen v jednom místě se na šířku nějakých pěti set metrů tyčila zeď z mlhy.

14.5.2024 v 16:10 | Karma: 4,62 | Přečteno: 71x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Irein

Vsetínská dovolená

Na začátek května jsem naplánoval krátkou dovolenou. Celou dobu jsem detaily, které se této dovolené týkaly, úzkostlivě tajil, aby mi do toho utajení hodil vidle pan průvodčí. O tom dále.

13.5.2024 v 16:15 | Karma: 14,19 | Přečteno: 319x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Mince a strany

Jsou lidé, jako je proslulá teta Kateřina ze Saturnina, kteří se vyžívají v tom, že svou řeč prokládají příslovími a podobnými ustálenými rčeními.

22.4.2024 v 16:10 | Karma: 13,59 | Přečteno: 411x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Jsou chvíle, kdy mám jistotu, že psaní má smysl

Nejsem z těch autorů, kteří by nějak bažili po velké popularitě, a maturitní otázkou se stoprocentně nestanu. I tak mě dokáže potěšit, když se objeví někdo, kdo mě čte a kdo čte to, co jsem opravdu napsal.

15.4.2024 v 16:19 | Karma: 12,95 | Přečteno: 383x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Kam jedeš?

Život na sídlišti přináší řadu úsměvných zážitků, které by si nedokázal amatér vymyslet. Jako například, když mají sousedé upovídané dítě.

8.4.2024 v 16:16 | Karma: 18,70 | Přečteno: 463x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Experta Antoše srazilo auto. Je mimo ohrožení života, MS komentovat nebude

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  19:07

Hokejový expert České televize Milan Antoš už na domácím světovém šampionátu komentovat nebude. V...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Novotný je pro vedení ODS nepřijatelný, jeho konec stvrdí výkonná rada

14. května 2024  16:10,  aktualizováno  20:09

Pro starostu pražských Řeporyjí za ODS Pavla Novotného to nebyl úplně dobrý den. Nejprve mu ráno...

Jeli sklízet melouny, autobus s nimi po srážce s kamionem vyletěl ze silnice

14. května 2024  20:02

Nejméně osm mrtvých a na 40 zraněných si na Floridě vyžádala nehoda autobusu, který převážel...

Hrozí Gruzii běloruský scénář? Kampaň LGBT fašistů, tepe premiér protestující

14. května 2024

Premium Gruzii v posledních týdnech svírají protesty proti zákonu o zahraničním vlivu. Jde však o mnohem...

Paříž chce na ostrově změnit ústavu, na protest vzplála auta i domy

14. května 2024  19:57

Na tichomořském ostrově Nová Kaledonie hořela auta i domy při nepokojích spojených s debatou ve...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

  • Počet článků 328
  • Celková karma 12,83
  • Průměrná čtenost 428x
Generální ředitel antikvariátu. Všechny mé články jsou 100% uhlíkově neutrální.

Seznam rubrik