Měděný sloup

„Oslava třiceti společných let byla opravdu velkolepá,“ usmála se Monika hned na úvod a bylo jasné, že se po dlouhé době výborně bavila.

„A ti moji kluci mi připravili nejroztomilejší dárek,“ dodala zasněně, „nechali nám vyrobit podle svatební fotky dřevěný portrét, prostě obrázek ze dřeva, jsme tam vyobrazení před těmi třiceti lety a já skoro odmítám uvěřit, že jsem tenkrát byla takové ucho.
No ale jinak to byl pořádný blázinec. Přijeli mí rodiče, Petrovi rodiče, moje ségra s rodinou, Petrovi dva bráchové s rodinami, tři dny nebylo slyšet vlastního slova. A od toho mám teď zase na deset let pokoj,“ pokývala Monika hlavou a upila kávu.
„Takže dnes mi nic poutavého vyprávět nebudeš?“ nahodil jsem a zkusil jsem použít úsměv, o kterém se říká, že by rozmluvil i hluchoněmou.
„To by se ti líbilo,“ usmála se ještě jednou. „Já jsem ráda, že mi zabírá poměrně drsná léčba, je to ve čtyřech dávkách, jedna stojí okolo sta tisíc a pojišťovna na to nepřispívá. Mám za sebou dvě dávky a ty nejhorší bolesti naštěstí přestaly sílit a možná se i zastavily. Ale to není nic veselého, o tom bys určitě nepsal, to by nikoho nezajímalo, ještě bys svoje čtenáře naštval, že jim přinášíš smutek stárnoucí babči,“ zase se rozesmála, tentokrát velmi otevřeně.
„A to zas ne, zas mě nepřeceňuj,“ bránil jsem se chabě, i když mi bylo jasné, že Monika vidí až na dno mojí duše a na rozdíl od mnoha jiných se z toho, co na dně mojí duše vidí, ještě nepomátla. Nebo naopak pomátla a proto je se mnou pořád v kontaktu.
„Ale určitě jsem ti nevyprávěla,“ řekla zamyšleně, „o svojí kamarádce Katce. To je ti takové torpédo, že když ji slyším, nevím, jestli se mám smát nebo být pohoršená.“
„Copak ty můžeš mít nějakou normální kamarádku, která není trhlá?“ podivil jsem se.
„No to sám uznáš, že nemůžu,“ pokývala hlavou Monika. „Jenže tahle kámoška má tu vzácnou vlastnost, že když se naprdne, tak má představu, že všechno, co vidí, je z mědi. I tenhle stolek, co má dřevěný povrch s imitací mramoru, by označila za měděný a hádala by se do krve, že to je měď a ne něco jiného.“
„A jak přišla zrovna na měď?“ pozdvihl jsem obočí.
„No mě se ptej,“ zakoulela očima Monika tak, že legendární Hurvínek by zbledl závistí. „Víš přece, co je to měď, že jo?“
„Kdysi jsem o tom něco četl v National Geographics,“ odpověděl jsem neutrálně, neboť jsem neměl potřebu přiznat, že i když jsem z chemie měl krásnou dvojku, učivo o mědi jsem viděl leda tak z rychlíku, navíc z jídelního vozu a ještě těsně před vjezdem do tunelu.
„Každopádně jsem nedávno byla s Katkou jen tak posedět,“ pronesla Monika, „já jak beru všelijaké ty léky a protilátky, tak tomu alkoholu moc nedám, takže jsem crcala jednu sklenku bílého, jenže Katka toho do sebe nalámala mnohem víc. Samozřejmě většinou samé babské pití, ale i to dokáže v jejím případě vytvořit nebezpečnou směs. A když nás servírka s omluvou vyhnala, že má zavírací hodinu, vydaly jsme se domů. Já šla vcelku rovně, Katčina chůze připomínala postřelenou laň, která se snaží tančit jive. No musel na nás být pohled pro bohy.“
Monika opět upila a pokračovala: „No a jak tak jdeme, procházíme parkem a najednou do mě Katka strčí a říká: ‚Moni, podívej, tady je kus mědi, to tu nemůžeme nechat.‘ Já na ni koukám a ptám se: ‚Ty, Kači, a jsi si jistá, že je to měď? Zkoušela jsi, jestli to magnetuje?‘ Ona se k tomu něčemu sklonila a povídá: ‚No, sice to nemagnetuje, ale jako že se jmenuju Káča Suchá, tohle je stoprocentní měď, to mi věř. Dělej, ber to.‘ No a protože vím, že když si něco takhle vezme do hlavy, tak s ní není kloudná řeč, tak jsem tu věc vzala z jedné strany, ona z druhé a už to neseme. Bylo to pěkně těžké a Katka povídá: ‚To bude pořádný kus mědi, to až dovezu do sběrny, tak dostanu minimálně tři nebo čtyři tisíce.‘ Já jí to nevyvracela, jenže pak jsme došli na konec parku a tam už svítily lampy.“
„A co jste to vlastně nesly?“ zeptal jsem se opatrně.
„To je ten největší gól,“ oznámila mi Monika. „Zjistily jsme, že neseme kus betonového sloupu. Asi tak půl metru dlouhý kus. Chvíli jsme na to hleděly, pak jsme se rozesmály a hodily to někam vedle chodníku. A pak, že prý měď. No nezasmál by ses?“
„Kdyby mi to vyprávěl kdokoli jiný,“ upozornil jsem Moniku, „tak bych si myslel, že mě lakuje a poradil bych mu, ať si dělá zadek z plastelíny a ne ze mě. Ale od tebe vím, že jsi to ještě hodně zjemnila a že ve skutečnosti to bylo mnohem brutálnější.“
„Zas až tak moc ne,“ mávla rukou Monika. „Jenom když jsme pak šly okolo kontejnerů, našla Katka další měď a přitáhla tak domů skleněnou tabulku ze střešního okna. Nevím, k čemu jim v paneláku bude.“

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Martin Irein | středa 23.3.2022 19:00 | karma článku: 9,75 | přečteno: 248x
  • Další články autora

Martin Irein

Podivno II

Místnost, do které mě stčili, měla tvar krychle. Asi tak čtyři metry na délku, na šířku, i na výšku. A jedna žíněnka, asi abych se neválel po zemi.

15.5.2024 v 16:15 | Karma: 4,14 | Přečteno: 93x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Irein

Podivno I

Mlha před námi visela jako divadelní opona. Působila dost nepatřičně. Všude okolo zářil letní den, jen v jednom místě se na šířku nějakých pěti set metrů tyčila zeď z mlhy.

14.5.2024 v 16:10 | Karma: 7,59 | Přečteno: 167x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Irein

Vsetínská dovolená

Na začátek května jsem naplánoval krátkou dovolenou. Celou dobu jsem detaily, které se této dovolené týkaly, úzkostlivě tajil, aby mi do toho utajení hodil vidle pan průvodčí. O tom dále.

13.5.2024 v 16:15 | Karma: 14,52 | Přečteno: 342x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Mince a strany

Jsou lidé, jako je proslulá teta Kateřina ze Saturnina, kteří se vyžívají v tom, že svou řeč prokládají příslovími a podobnými ustálenými rčeními.

22.4.2024 v 16:10 | Karma: 13,59 | Přečteno: 411x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Jsou chvíle, kdy mám jistotu, že psaní má smysl

Nejsem z těch autorů, kteří by nějak bažili po velké popularitě, a maturitní otázkou se stoprocentně nestanu. I tak mě dokáže potěšit, když se objeví někdo, kdo mě čte a kdo čte to, co jsem opravdu napsal.

15.4.2024 v 16:19 | Karma: 12,95 | Přečteno: 384x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Britská učitelka spala s žáky, s jedním otěhotněla. U soudu přiznala „chyby“

14. května 2024  20:57

O chybách a zničeném snu nyní u soudu v Manchesteru vypráví britská učitelka, kterou policie viní...

Fico je stále ve vážném stavu, čeká ho další operace. Krvácení do břicha zastavili

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  14:15

Přímý přenos Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

V Kladně hoří sklad olejů. Zasahovala stovka hasičů, situaci komplikoval vítr

16. května 2024  12:31,  aktualizováno  14:14

V kladenské ulici Železničářů hoří průmyslová hala se skladem olejů a autodílů. U požáru zasahovala...

V bonbónech byla látka z muchomůrek. Žákyně je snědla a pak zkolabovala

16. května 2024  14:07

Státní zemědělská a potravinářská inspekce analyzuje složení želatinových bonbónů, po jejichž...

Opusťme bludný kruh nenávisti, vyzvala společně Čaputová s Pellegrinim

16. května 2024  11:40,  aktualizováno  13:59

Slovenská prezidentka Zuzana Čaputová a předseda parlamentu Peter Pellegrini, který ji ve funkci...

  • Počet článků 329
  • Celková karma 12,56
  • Průměrná čtenost 427x
Generální ředitel antikvariátu. Všechny mé články jsou 100% uhlíkově neutrální.

Seznam rubrik