Koncert

Další pozapomenutá letní povídka. Pro účely zveřejnění bylo nutné některé postavy přejmenovat a jiné zcela anonymizovat. O tom, abych citoval sám sebe, až někdy jindy.

Z kopce ke klubu jsem šel poměrně svižně. Hlídač u vchodu mě pustil dovnitř, kde jsem druhému podobnému svaloušovi zaplatil vstupné. S těmito dvěma se znám. Jako jeden z mála lidí chodím do tohoto klubu nejen na koncerty.

V hlavním prostoru bylo asi dvacet lidí. A svítila všechna světla. Přisunul jsem se k baru.
„Dáš si pivo,“ spíš konstatoval, než se ptal Rafák.
Pokýval jsem hlavou a Rafák mi podal čerstvě natočený půllitr.
„Co vlastně dneska točíš?“
„Asi jedenáctku,“ pokrčil Rafák rameny.

Po zaplacení jsem se vydal klubem na své oblíbené místo. Na barovou stoličku před stanovištěm zvukaře. Někdo tam už seděl, avšak dvě stoličky byly ještě volné. Na jednu z nich jsem se usadil a opřel se o pletivo, které tvořilo klec, která oddělovala prostor pro zvukaře od zbytku sálu. Nehrozilo tak, že by někdo spadl zvukařům do aparatury.

„Nazdar,“ ozvalo se vedle mě.
Ohlédl jsem se a hned se mi zlepšila nálada.
„Ahoj, Udičko.“
Udička vytáhl z náprsní kapsy krabičku cigaret, dvě z ní povysunul a jednu nabídl mně. Nacvičeným gestem jsem odmítl.
„No jo,“ konstatoval Udička, „ty vlastně nekouříš.“
Pokývl jsem hlavou a rozvážně upil z piva.
„A co že jsi nejel domů?“ zeptal se Udička.
„Mám to daleko a jezdím jen jednou za  měsíc,“ vysvětlil jsem mu.
„Taky to mám daleko,“ zahučel.
„Proti mně to máš za rohem,“ zasmál jsem se.
Udička bydlel v Chodově. V tom u Karlových Varů.
„Kde to vlastně bydlíš?“ zeptal se.
„To bys ani na mapě nenašel.“

Lidí v klubu už bylo asi tak šedesát, když na pódium nakráčela předkapela. Obtloustlý zpěvák s mastnými dlouhými vlasy a tamburínou, dva kytaristi, basa, bicí. Klasika.
Pustili se do hraní. Něco mezi AC/DC a ZZ Top, konstatoval jsem. Nic moc objevná hudba, ale neurazí. Celkově jim to docela šlapalo a i zpěvák se snažil.

„Dojdu ti pro pivo,“ řekl Udička, když viděl, že můj půllitr je prázdný.
„Jasně. Chceš prachy?“
„Teď ne.“
Předkapela hrála něco přes půl hodiny. Klub se postupně zaplňoval a vypadalo to na takových sedmdesát lidí. Vejdou se jich sem tři stovky. Pak ale není k hnutí.

Udička mi přinesl pivo a vyhoupl se na svou stoličku. Světla se opět rozsvítila a ti, kdo neměli štěstí na volnou židli nebo lavici, se rozsadili po podlaze.

„Odskočím si,“ řekl jsem Udičkovi a postavil svůj půllitr na vnitřní parapet okolo stěny. Asi tak metr a půl nad zemí.

Stál jsem ve vykachličkované místnosti, mušle přede mnou a mé tělo se zbavovalo odpadních látek. Bylo povzbuzující číst si nápisy na zdi.

Buďte optimisté! Zemřete veselí! hlásal jeden.
Čáp je Zobakiss. To sděloval jiný.
Johnny letoval diodu. Tak vypadalo jiné vyjádření místní lidové slovesnosti.
A když jsem trochu zaklonil hlavu, objevil se nápis těsně pod stropem:

Sněhurka je NEGR!!!

Chvíli jsem nad logikou těchto sdělení uvažoval, ale protože vypouštění skončilo, vydal jsem se k umyvadlu. Čekat teplou vodu bylo naivní. V tomto klubu tekla jen studená nebo ledová. Zvolil jsem studenou a sledoval svůj odraz v zrcadle.
Po umytí rukou jsem konstatoval, že je sice přítomen ručník, ale čistý byl naposledy v době dávno před mým narozením. Tak jsem jen dlaněmi zatřásl ve vzduchu.
„Nazdar,“ ozvalo se ode dveří. Vcházel člověk, u kterého jsem měl podezření, že jsem ho v životě neviděl.
„Ahoj,“ odpověděl jsem a sunul se ven.
Člověk něco zahučel, pak se vydal k mušlím. Těsně před nimi mu selhaly nohy a uvelebil se tak velmi elegantně přímo pod mušlemi.
Zajímavé.

Cestou zpět ke svému místu jsem konstatoval, že lidí v klubu je minimálně sto dvacet a možná i víc. Udička byl na svém místě a upíjel. Usedl jsem vedle něj a taky upíjel.

„Čau,“ ozvalo se vedle mě z druhé strany než z té, kde seděl Udička.
„Ahoj,“ odpověděl jsem mechanicky a až potom se podíval po zdroji předchozího pozdravu.
Holka. Poměrně malá. V hnědošedém svetru, vytahaném až ke kolenům. Vlasy černé k lopatkám. Oči asi zelené. Na krku koženková šňůrka a na ní pověšený plechový slon.
„Pamatuješ si mě?“ zeptala se, což je asi nejhorší pokus o seznámení, který existuje.
„My se známe?“ nic lepšího mě v tu chvíli nenapadlo.
„Známe,“ odpověděla, „já jsem Simona.“
Upil jsem z piva a snažil se najít v paměti nějakou Simonu. Nic. Měl jsem podezření, že tu holku neznám.
„Potkali jsme se ve Šnekovi,“ prohlásila.
Tohle by o sobě mohlo říct několik tisíc žen v tomto městě.
„A kdy to asi tak bylo?“
„Před měsícem. Nebo dvěma.“
„Aha,“ odtušil jsem a upil pořádně.

Zvukař pouštěl reprodukovanou hudbu. S Udičkou jsme se kymáceli do rytmu. Simona stála jako prkno.

„Jdu pro pivo,“ oznámil jsem, když i Udička dopil.
„Tak jo,“ řekl Udička a podal mi svůj půllitr.
„Jdeš pro pivo?“ zeptala se Simona. „Vezmeš mi tam 7 up?“ a nasypala mi do dlaně hromádku mincí.

Procpat se k baru bylo zase o něco složitější.
„Dvě piva a 7 up,“ oznámil jsem Rafákovi.
Rafák mi podal dva půllitry, láhev 7 up a skleničku a natáhl dlaň.
Vysypal jsem mu do dlaně Simoniny mince. Rafák chvíli počítal a pak mi ještě pár mincí vrátil.
Takže Simona to zatáhla za nás všechny tři.
Hodná holka.

Cestou zpět se dvěma půllitry a jednou lahví, co má nahoře na hrdle naraženou skleničku, jsem konstatoval, že tento způsob přenosu nápojů není ideální.
Na našem stanovišti si nejprve Simona odebrala své pití, pak jsem předal pivo Udičkovi a nakonec jsem se sám vyhoupl na svou stoličku.
Simona, která je poměrně malá, to měla složitější a chvíli jí trvalo, než se na poslední volné barové stoličce mohla pohodlně uprdelit.

Světla v sále zhasla, svítilo se jen na pódiu. A tam nakráčela hlavní skupina. Díky místům na barových stoličkách jsme pohodlně viděli i přes stojící dav. Zpěvačka, kytara, basa, bicí. Zpěvačka mě překvapila nejvíc tím, že je zrzavá.
A mrňavá.

Navzdory tomu, že tato skupina měla o jednoho člena méně než předkapela, spustili naprosto pohodový bigbít a zpěvaččin hlas tomu dodával atmosféru. Když to ta malá holka vytáhla do výšek, vibrovala mi mícha. A protože hráli výborně, proměnili se všichni lidi před námi v sále v mnohohlavý amorfní dav.
Popíjeli jsme a poslouchali. Nemluvili jsme. Stejně by žádný z nás neslyšel ani vlastního slova.
Skupina hrála, zpěvačka zpívala, bubeník do svých blan mlátil jako do terčů nepřátel, basák trhal struny a kytarista, působící dojmem obtloustlého strejdy, valil riff za riffem. A tak to mělo být.
Pak najednou zpěvačka ohlásila poslední písničku. Už? Pohledem na hodinky jsem se ujistil, že hráli hodinu a půl a pár minut navíc.
Závěrečnou písničku jsem znal, ovšem v koncertním provedení trvala o dobrých pět minut déle. Všichni hráči si totiž střihli sóla na své nástroje  a závěrečný refrén zopakovala zpěvačka nejmíň pětkrát. A po posledním akordu jsem odložil půllitr, svezl se z barové stoličky a uznale tleskal. Udička tleskal podobně, jen Simona tleskala o poznání vlažněji. Na drobné z nákupu pití se neptala.

Odnesli jsme prázdné sklo k baru.
„A co teď?“ zeptal jsem se.
„Tady asi nic,“ usmála se Simona.
„A kde?“ ujišťoval jsem se.
„Je to blíž k tobě nebo ke mně?“
„Ke mně je to patnáct minut mou chůzí. Tvou chůzí, počítám, tak dvacet minut.“
„Aha. Ke mně je to pět minut mou chůzí.“
A vyšli jsme ven.

Autor: Martin Irein | středa 15.9.2021 11:47 | karma článku: 7,52 | přečteno: 161x
  • Další články autora

Martin Irein

Jsou chvíle, kdy mám jistotu, že psaní má smysl

Nejsem z těch autorů, kteří by nějak bažili po velké popularitě, a maturitní otázkou se stoprocentně nestanu. I tak mě dokáže potěšit, když se objeví někdo, kdo mě čte a kdo čte to, co jsem opravdu napsal.

15.4.2024 v 16:19 | Karma: 12,91 | Přečteno: 359x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Kam jedeš?

Život na sídlišti přináší řadu úsměvných zážitků, které by si nedokázal amatér vymyslet. Jako například, když mají sousedé upovídané dítě.

8.4.2024 v 16:16 | Karma: 18,47 | Přečteno: 446x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Na jeden večer Ježíšem

Někteří si možná pamatují na to, že před několika lety nastal rozmach zážitkových agentur. Proč ne, klienty si jistě jejich nabídka našla. Pro mě platí, že nejlepší zážitky přináší sám život.

5.4.2024 v 16:15 | Karma: 10,86 | Přečteno: 205x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Laura

Auto zastaví u chodníku. Pod lampou stojí muž, který je společensky indisponovaný. Brzy se zorientuje, vratkým krokem se přiblíží k zadním dveřím auta, po další chvíli se mu podaří vzít za kliku a na sedadlo se svalí jako lavina.

29.3.2024 v 16:14 | Karma: 11,85 | Přečteno: 420x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Irein

Dlouhý den

Erlan sedí na kožené sedačce v sekretariátu ředitele jedné firmy. Je osm hodin ráno a on doufá, že si ředitel najde ve svém nabitém programu na něj čas.

18.3.2024 v 16:13 | Karma: 11,51 | Přečteno: 403x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Irein

Nora

Malý a nenápadný bar, do kterého vstoupí jen ten, kdo do něj vstoupit musí. Kdo nemusí, jde jinam, kde může očekávat aspoň základní zábavu.

12.3.2024 v 16:12 | Karma: 9,54 | Přečteno: 275x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Irein

Déšť

Pršelo už třetí den. Déšť začal a nekončil. Ve dne i v noci. Kmen byl znepokojený a snažil se přijít na to, co bohové chtějí.

11.3.2024 v 16:11 | Karma: 8,99 | Přečteno: 321x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Irein

Lenka

Od chvíle, kdy jsem se vytáhla do své výšky, jsem si zoufala, že nepotkám vyššího kluka. To se změnilo během jednoho léta.

8.3.2024 v 16:11 | Karma: 12,32 | Přečteno: 441x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Irein

Legenda o cibulačce

Rozmohl se mezi blogery takový nešvar, a to historické exkurzy do dob více či méně vzdálených. Jakožto přední znalec historie nejen české nemohu a ani nesmím zůstat pozadu.

5.3.2024 v 16:09 | Karma: 14,91 | Přečteno: 398x | Diskuse| Ostatní

Martin Irein

Do kopce

Jak už jsem několikrát zmínil, cestování pražskou MHD přináší mnohé minipříběhy, které často dokáží pobavit. I mne.

4.3.2024 v 16:08 | Karma: 20,65 | Přečteno: 494x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Helena a jiná historická překvapení

Je všeobecně známo, že ne vše, co se v historii lidstva kdy a kde odehrálo, se vešlo do učebnic či do sbírky pověstí, kterou sepsal starý fousáč Eda Petiška.

27.2.2024 v 16:07 | Karma: 12,42 | Přečteno: 307x | Diskuse| Ostatní

Martin Irein

O panu Jozefovi

Mezi postavami, které jsem během svého života potkal, měl sice menší, nicméně výraznou roli pan Jozef.

26.2.2024 v 16:06 | Karma: 17,22 | Přečteno: 376x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Milan a Láďa a Lorna

Milan a Láďa jsou bezdomovci. Jsou to takoví nestoři tohoto způsobu života. Oba začali žít na ulici už na začátku 90. let minulého století a drží se této cesty dodnes.

22.2.2024 v 16:05 | Karma: 11,72 | Přečteno: 368x | Diskuse| Ostatní

Martin Irein

Královnino zrcadlo

Po zemřelém manželovi zůstalo královně Kunhutě na krku zadlužené království a rozmazlený fracek alias nevlastní dcera Sněhurka.

8.2.2024 v 16:03 | Karma: 10,38 | Přečteno: 305x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Irein

Pořadí pacientů určuje lékař

Lékařské povolání je jedno z těch, která vzbuzují přirozený respekt. Málokdo, až na nečestné výjimky, má koule na to pustit se do sporu s lékařem.

2.2.2024 v 16:03 | Karma: 23,17 | Přečteno: 954x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Irein

Předtucha

Pokud někdo něco opravdu nečekal, pak to rozhodně byla Andrea Krincvajová, když pospíchala domů. Od rána měla divnou předtuchu, kterou nešlo zaplašit.

1.2.2024 v 16:02 | Karma: 17,13 | Přečteno: 339x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Irein

Věřte, nevěřte, aneb Co se stalo a co ne

Ačkoli je to s podivem, v tichosti a bez většího ohlasu jsem překročil hranici 300 zde napsaných článků (což je mimochodem o nějakých 297 více, než jsem původně napsat plánoval).

31.1.2024 v 16:01 | Karma: 6,50 | Přečteno: 262x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Odkud může přiletět facka

Nejen, že pro mě není žádná ptákovina, jak už jsem několikrát naznačil i příkladně demonstroval, dost velká, navíc mám pamatováka a fantazii, takže si začnu představovat i to, co by někoho jiného nenapadlo.

30.1.2024 v 16:00 | Karma: 8,30 | Přečteno: 330x | Diskuse| Osobní

Martin Irein

Jak se nestat Hvězdou

Být opravdovou Hvězdou, tedy takovou, o které se píše velkými písmeny na titulních stránkách, je sen mnohých a ještě jiných mnohých. Ne vždy se to vydaří.

29.1.2024 v 16:01 | Karma: 9,76 | Přečteno: 352x | Diskuse| Poezie a próza

Martin Irein

Další velké vítězství Uličního výboru

Byla noc, tma jako v pytli, jen jedno okno v celém Zlínském kraji a jeho nejbližším okolí svítilo. Aby taky ne, když patřilo bydlišti člověka, známého jako Učitel.

26.1.2024 v 16:02 | Karma: 27,07 | Přečteno: 902x | Diskuse| Ostatní
  • Počet článků 325
  • Celková karma 13,51
  • Průměrná čtenost 432x
Generální ředitel antikvariátu.

Seznam rubrik